Hoofdpijn kan je behoorlijk in de weg zitten bij je dagelijkse bezigheden. Er zijn verschillende vormen, waarvan migraine en spanningshoofdpijn het meeste voorkomen. Als je last krijgt van spanningshoofdpijn dan komt dat door spanningen of doordat je langdurig (meestal onbewust) een verkeerde lichaamshouding hebt aangenomen. Wanneer je last hebt van migraine dan kan dat komen door aanleg, maar ook door ‘uitlokking’, een voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld voeding. Bij de meeste mensen is het geen ernstige aandoening, maar het kan wel erg lastig zijn en je belemmeren in je activiteiten.

Hulpmiddelen voor hoofdpijn

Als je vaak last hebt van hoofdpijn, dan krijg je daar bepaalde adviezen voor. Een van deze adviezen is het bijhouden van een hoofdpijndagboek. Bij dit hulpmiddel kun je proberen er achter te komen wat de oorzaak is. Je schrijft iedere keer op wanneer je hoofdpijn hebt, wat je vooraf gedaan hebt, wat je gegeten hebt, hoelang de pijn duurt en wat je er tegen hebt gedaan. Als je dan na een maand bijvoorbeeld kijkt en ontdekt dat je na het eten van bepaalde voedingsmiddelen iedere keer hoofdpijn krijgt, dan kun je dat product vermijden.

Het dagboek is dan jouw hulpmiddel om er achter te komen waar je hoofdpijn vandaan komt. Een ander hulpmiddel kan medicatie zijn. Sommige mensen hebben bij hoofdpijn voldoende aan paracetamol. Maar anderen moeten echt de tijd nemen om te ontdekken waar dat de pijn vandaan komt omdat medicatie niet helpt. Dan is het aan te raden om samen met je huisarts te bekijken hoe jij de hoofdpijn het beste aan kunt pakken.

Hulpmiddelen toepassen bij hoofdpijnklachten

Wanneer je last hebt van hoofdpijnklachten is het van belang dat je de hulpmiddelen in je achterhoofd houdt zodat je weet wat je er allemaal aan kunt doen. Je zou bijvoorbeeld met het dagboek kunnen beginnen. Je neemt een schriftje of een boekje en je gaat kolommen maken. Datum, wanneer begint het (tijdstip), wanneer is het verdwenen (tijdstip), wat heb ik eraan gedaan en hielp dat? Dit laatste zou je dan kunnen beoordelen aan de hand van een cijfer, waarbij je de cijfers eerst een betekenis geeft. Dan ga je aangeven wat je voorafgaand aan de hoofdpijn hebt gegeten en gedronken. Op deze manier kun je er misschien achter komen waar de hoofdpijn vandaan komt en of dat het met voeding te maken heeft.

Alles op een rijtje

Er zijn verschillende soorten waarvan migraine en spanningshoofdpijn het meeste voorkomen. Het is van belang dat je er zelf achter probeert te komen waar dat de hoofdpijn vandaan komt. Dit kan bijvoorbeeld door middel van een hoofdpijndagboek. Daarnaast kun je medicatie pakken wanneer de pijn niet meteen over gaat.

Hoofdpijn samengevat:

Meest voorkomende soorten:
Spanningshoofdpijn
Migraine
Behandeling:
Geen concrete behandeling voor hoofdpijn
Houd een hoofdpijndagboek bij
Bij aanhoudende pijn kan je medicatie pakken

Pin It on Pinterest

Share This

Share this post with your friends!